Nyomtáv szélesítés
Mi is az a nyomtávszélesítés? Egyszer?, házilag is elvégezhet? tuningeljárás, aminek általában két célja van: az egyik a futóm? szélesítése, amivel elvileg jobb kanyarstabilitást érhetünk el, a másik az esztétikusabb megjelenés, az optikai tuning. A nyomtávszélesítéssel együtt elvégzett osztókör-módosítással pedig típusidegen felnit is felszerelhetünk.
Nyomtávszélesítést végezni büntetlenül nem lehet. A futóm?szélesítés nem eredményez egyértelm?en jobb futóm?vet. Lehet a futóm?tuning része, de nem elégséges megoldás. A szélesebb nyomtáv miatt (nagyobb er?kar) módosul a leng?karok igénybevétele, másként alakul a csillapítás és a rugózás is. A nyomtávszélesítéssel együtt a gyári 15-16 colos felni helyett gyakran felraknak 17-es felnit is - természetesen peres gumival - így nem ritka, hogy a látványos megoldás általános pusztulással jár. Széthullik minden gyári alkatrész, a szilentekt?l a toronycsapágyig.  Legjobban a kerékcsapágyat veszi igénybe az átalakítás. Egy durva szélesítés eredményeként a kerékcsapágy élettartama 5000 km-re is csökkenhet. Tehát érdemes meggondolni és racionálisan mérlegelni, miel?tt vad szélesítésbe kezdenénk. Egy visszafogott, 20 mm-es nyomtávszélesítés utcai használatra még elmegy, de ennél többre ne vágyakozzunk. A m?helyben egyszer egy BMW futóm?vet kellett módosítaniuk, mert egy-egy 8 cm-es pogácsa volt oldalanként, plusz a felni. Az összesen harminc centis szélesítéssel 8-10 km-t tartott ki egy csapágy. A szélesítést általában alumínium pogácsával oldják meg. Vannak m?helyek, ahol acélból készítik, ami olcsóbb ugyan, de növeli a rugózatlan tömeget. A legegyszer?bb megoldás során készítenek négy 15-20 mm vastag pogácsát a típusnak megfelel? tehermentesít? peremmel és átmen? furatokkal. A felnit speciális, hosszabb csavarokkal er?sítik fel. Ez a megoldás a legolcsóbb, 25-36 ezer forint a négy kerékre a 16 kerékcsavarral.
Kerékcsavar
Annak idején csak esztergált csavarokat vehettem, ami sem akkor, sem most nem felel meg a követelményeknek. A kerékcsavarok mino"ségére nagyon oda kell figyelni: 10.9-es keménységu" mángorolt csavarokra van szükség. Háromféle méret terjedt el: 12x1,5 12x1,25 14x1,5. A kerékcsavarok vállkiképzése rádiuszos vagy kúpos, 60 fokos. Felnije válogatja, ki mit szeret. Nem szabad keverni, mert a központosításon túl a csavarok biztonságos rögzítése is ezen múlik. Pl. a Porsche felni rádiuszos, a Saab kúpos csavart kíván.


A szélesítéshez használt leghosszabb csavar hat centiméter hosszú, ez már a háromcentis pogácsát is elviszi. A hosszú kerékcsavarok kaphatóak keréko"r kivitelben is. Ha igazán biztosra megyünk - és olyan a pogácsa kiképzése -, érdemes ezeket to"csavarokkal rendelni. A to"csavar egyedileg készül mángorolt menetes alapból, és drágább ugyan (800 Ft/db), de megéri, ugyanis a késo"bbiekben is cserélheto".

Ahogy az autó minden csavarját, a kerékcsavart is nyomatékkulccsal kéne meghúzni. Igaz, hogy Zoli azzal dolgozik, de a gumis ritkán használ ilyesmit. A légkulcsok nyomatékhatárolósak ugyan, de nem sok figyelmet szentelnek az ilyesmire, így elo"fordul, hogy a pogácsákban megszakítják a csavart. A to"csavaros változatnál elég csak a csavart cserélni, nem kell új pogácsa.
"típusidegen..."
Ha típusidegen felnit szeretnénk felrakni, gyakran osztókör-módosításra van szükségünk. Ez azt jelenti, hogy autónkhoz készül egy pogácsa, amit felcsavaroznak a kerék helyére. Ebbe a pogácsába fúrják az új felninek megfelelo" csavarokat. Így lehet négy csavaros felfogatásra ötcsavaros felnit szerelni, például egy 4x100-as Golfra 5x130-as Porsche felnit installálni. Mivel ehhez kerekenként kapásból kilenc csavar kell - nem a legolcsóbb megoldás. Egy osztókör-módosító garnitúra 40-50 ezer Ft. Ha 20 mm-nél szélesebb pogácsát szeretnénk - még ha nem is kell osztókört módosítani - csak ez az eljárás alkalmazható.
Lap teteje